Bobotjie en Kwestie van vertrouwen - Reisverslag uit Gonubie, Zuid-Afrika van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu Bobotjie en Kwestie van vertrouwen - Reisverslag uit Gonubie, Zuid-Afrika van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu

Bobotjie en Kwestie van vertrouwen

Door: Jamie

Blijf op de hoogte en volg Jamie

15 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Gonubie

Bobotjie

(link foto's onderaan verhaal)

Woensdag 6 juli 2011

Het weer is helaas nog niet opgeklaard en het is een regenachtige dag. Het feit dat we deze ochtend op de wasmachine man moeten wachten komt dan ook goed uit. Na de lunch is de wasmachine weer gerepareerd en gaan we naar een overdekt winkelcentrum. Mitch heeft van alles te regelen bij de bank en voor zijn telefoon en ik vermaak me prima met zo veel winkels onder één dak.
Rose doet erg haar best om mij allerlei echt Zuid-Afrikaanse maaltijden te laten proeven. Vanavond eten we dan ook Bobotjie, dit spreek je uit als Baboetie. Het is een heerlijke ovenschotel met gehakt, groentje en aardappel.
Na het eten kijken we met z'n allen een aflevering van een hier bekende cabaretier. Hij haalt allerlei grapjes uit met bekenden en willekeurige mensen. Een soort Bananen Split. Voor mij is dit leuk om te zien omdat er per cultuur de typische kwetsbaarheden worden gebruikt. Zo zijn de Blacks als de dood voor slangen en de dood zelf. Ze reageren echt hysterisch bij het zien van een slang of een lijk. Wat voor de kijker uiteraard erg grappig is. De cabaretier is de enige man in Zuid-Afrika die er al 25 jaar mee weg komt wanneer hij grapjes maakt over alle verschillende bevolkingsgroepen en hun cultuur.


Een kwestie van vertrouwen

Donderdag 7 juli 2011

Vandaag is de maid er, genaamd Annie. Ze komt twee keer per week en werkt al jaren voor de familie. Dit is dan ook de reden dat de familie haar niet zomaar kan ontslaan. En dit is dan ook de reden dat de suiker verstopt wordt wanneer ze komt, net als het dure brood en de koffie. Wanneer dit niet gebeurd neemt ze gerust de inhoud van de suiker pot mee naar huis, eet ze uit de opengebroken zak chips en drinkt ze 9 kopjes koffie. Helaas, helpt dit niet tegen het feit dat ze wasmiddel mee naar huis neemt, de halve pot jam op haar brood smeert en het chocolade ijs op eet. Ook drinkt ze graag cola i.p.v. het sap wat speciaal voor haar gekocht wordt. Twee keer per week koopt Rose een heel brood en wanneer de maid het niet voor elkaar krijgt het hele brood op te eten, dan neemt ze de rest mee naar huis. Dit weet Rose en daarom koopt ze speciaal brood voor de maid.
Wanneer de maid Rose haar cola op drinkt wordt ze dan ook boos en vraagt waarom ze haar cola heeft opgedronken. Annie haar antwoord is simpelweg: Sorry, mem i was thursty. Wanneer ze geen antwoord heeft op de vraag, lacht ze alleen maar.
Naar mijn mening zijn dit genoeg redenen om de maid te ontslaan. Ik zou er gek van worden. Haha, Rose en Dean hadden zelfs een onenigheid over het ijs. Dat was ineens op en Rose gaf Dean de schuld en Dean ontkende de hele boel. Uiteindelijk realiseerde ze dat het Annie was geweest.
Mitch heeft me uitgelegd dat dit alles geen goede reden is omdat het allemaal wat ingewikkelder is dan het voor mij lijkt.
Dit is omdat sinds 1994 er veel veranderd is in Zuid-Afrika. Mandela werd gekozen tot president en was de eerste Black waar de blanken naar luisterde en respect voor hadden. Mandela creëerde de Rainbow Nation en dit betekende het einde van de apartheid. Gelijke rechten voor iedereen. Gesymboliseerd door één en hetzelfde paspoort/identiteit document voor iedereen. Dit was dan ook hard nodig i.v.m. de discriminatie.
Het is geen makkelijk onderwerp om over te praten, omdat je heel erg uit moet kijken dat je geen lijnen overschrijdt. Hoe het er voor 1994 aan toe ging is naar mijn mening absoluut niet goed. Wat er nu echter sinds de jaren door gebeurd is dat de Blacks en Colloureds hun “macht” misbruiken. Wat averechts werkt en als nog apartheid creëert i.p.v vrede tussen de bevolking groepen. Dit is echter heel grof gezegd en zoals ik al zei, niet makkelijk te verwoorden. Een voorbeeld is dan ook de situatie met Annie.
Wanneer de familie haar wil ontslaan omdat ze steelt gaat hier een heel proces aan vooraf. De wet moet toestemming geven. Dit omdat er de B.E.E wet is. Black Economic Empowerment. Dit heeft alles te doen met het creëren en het beschermen van banen. Doordat er nog steeds veel te weinig werk is in Zuid-Afrika zijn de reeds bestaande banen erg beschermd. Annie haar werk dus ook. Het stelen moet zwart op wit vast gelegd worden en de hele situatie wordt bekeken in een recht zaak. Annie kan zich echter simpel beschermen door te zeggen dat haar nooit verteld is dat ze de spullen niet mee naar huis mag nemen. Vandaar dat het allemaal ingewikkelder is dan ik denk. Ik had hier dan ook geen idee van.
Er worden in Zuid-Afrika vele banen gecreëerd. Zoals bij de tank stations. Hier vul je niet je eigen tank. Dit wordt voor je gedaan. In principe hoef je je auto niet uit te stappen want ook de betaling gaat via de werknemers van het desbetreffende tank station. Ik zie het als een luxe, Mitch noemt het, creating jobs.
Een ander voorbeeld is de politie. Helaas is deze corrupt, maar uiteraard mag je niet generaliseren. Er zijn sinds kort een paar nieuwe “ongeschreven regels”. Als vrouw alleen in de auto hoef je niet meer te stoppen aan de kant van de weg wanneer je aangehouden wordt. In plaats daar van rij je naar het meest dicht bij zijnde politie station en daar pas stap je uit. Dit i.v.m. de veiligheid.
In Cape Town is het overdag redelijk veilig. In het donker ga je echter als blank meisje niet alleen over straat. Ook voor jongens is het niet aan te raden. In de auto mag je als vrouw na tien uur 's avonds door rode stoplichten rijden zodat je niet alleen in de auto stil hoeft te staan. Een totaal andere wereld vergeleken met Nederland.
Er is tegenwoordig een wet voor de verdeling van de werknemers, een bepaald percentage van de werknemers moet vrouw zijn en een bepaald percentage moet Black en/of Coloured zijn. Net als in het Nationale rugby team The Boks, een aantal spelers moet Black of Coloured zijn.
Het idee hier achter is te begrijpen, maar het kan “kromme” situaties creëren. Een goed geschoold blank persoon kan solliciteren voor een baan en de baan niet krijgen door deze percentages van werknemers. Dit is dan ook wat ik bedoel met het feit dat de apartheid voorbij is, maar stiekem nog even hard aan de gang is.
Ik denk dan ook dat er nog jaren en jaren overheen moeten gaan voordat het een echte Rainbow Nation is in Zuid-Afrika. Nu merk ik persoonlijk nog enorm veel apartheid en racisme. Helaas!
Ik probeer Mitch dan ook uit te leggen hoe gek het voor mij is om dit alles te zien. In Nederland zijn we met totaal andere normen en waarden opgegroeid en opgevoed. Het lijkt onbegonnen werk.
De vraag die ik vaak gekregen heb is over het cultuur verschil tussen Mitch en ik. Die is er wel degelijk op dit gebied. Verder klikt het prima, maar ik moet toegeven dat ik heel anders tegen bepaalde dingen aan kijk. Net als de hele Annie kwestie. Dit is ook alleen maar omdat ze het niet ruim heeft.

Maar goed, het weer is vandaag opgeklaard en dus gaan we naar het Lion Park. Daar kijk ik al tijden naar uit en nu maar hopen dat ze baby leeuwtjes hebben. Het is van te voren niet bekend wanneer de leeuwen welpjes hebben. We hebben echter super mazzel want er zijn vier kleine welpjes van acht weken oud. Nou ja klein, voor het feit dat ze pas acht weken oud zijn, zijn ze behoorlijk groot. De klauwtjes zijn ook al echt klauwtjes met scherpe nagels. Dit merk ik goed wanneer ik een welpje kriebel op de buik en vervolgens het achter pootje wil bekijken. Het beestje geeft een grom en slaat de voor pootjes in mijn hand. Haha, ik schrok onwijs. Wat een power voor zo een klein beestje.
Verder loopt er hier van alles los rond. Een impala achtig hert, eendjes, konijntjes, kalkoenen, kippen en pauwen. Mitch de animal lover is direct omgeven door alle beestjes. Waarschijnlijk omdat hij met het zakje voer in zijn handen staat. We mogen de beestjes voeren.
Buiten de kleine rond scharrellende beestjes is er een Cheeta, een krokodil, een tijger, hyena's , onwijs grote schildpadden en mini schildpadjes, vier Lama's en vijf witte Leeuwen. Allemaal onwijs mooi om te zien, maar nadat we alles gezien hebben en een kopje koffie gedronken hebben ga ik toch nog even terug naar de welpjes. Want dat is toch echt het leukste van het hele park.
De maid heeft vandaag Ngqush gemaakt, dit spreek je uit als N-klik-oesh. Dit is Xhosa, dit spreek je uit als K-klik-osa. De taal die de Blacks spreken. Een taal waar ze drie verschillende klikjes in gebruiken. Onwijs leuk om te horen en onwijs lastig voor mij om uit te spreken. Rose spreekt Xhosa, Mitch een enkel woord, maar alles en iedereen hier kan de drie klikjes techniek prima uit voeren. Dit omdat er vele Xhosa namen worden gebruikt in Zuid-Afrika.
De Engelse naam voor de maal van vanavond is Semp en Beans en wij zouden het een bonen schotel noemen. Dit is wat Anne en ik zomer 2010 in Kenia veel gegeten hebben. Alleen smaakt dit onwijs lekker en was het in Kenia redelijk flauw. (Herken je het op de foto An?)
We brengen de rest van de avond door voor de tv met een deken, thee en koekjes.

Link foto's: https://picasaweb.google.com/110499589480486761305/KTSA2367Juli11#

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Dit ga ik doen! Al jaren zei ik enthousiast dat ik een half jaar naar Australie zou gaan. Nu ik 21 jaar ben gaat het dan toch echt gebeuren. De plannen zijn wel anders dan een half jaar Australie. Ik heb ondenkt dat ik aardig wat adresjes heb in het buitenland en zo is mijn wereld reis ontstaan. Ik verlaat ons kleine landje en laat de haagsche boel, duh buhl voor mijn trip around the world. Ik vertrek 22 januari voor 5 maanden en 8 dagen. Ik ga eerst 2 weken naar Bonaire, een dagje Miami, dan 3 weken Brazilie, 1 week san Francisco, 3 weken Nieuw Zeeland, 8 weken Australie en 6 weken Thailand. En dan...sta ik 30 juni om 15:40 weer op schiphol...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 111474

Voorgaande reizen:

12 December 2012 - 21 April 2013

The grand finaly: I'm going Down Under !

13 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Eurotrip 2012 !!

02 April 2011 - 01 September 2011

Live life in Koh Tao and South--Africa !!

22 November 2010 - 24 December 2010

Jamie goes Asia !!

03 Juli 2010 - 30 Juli 2010

Jamie for Kenya

26 Juni 2009 - 01 Augustus 2009

Jamie goes USA !!

22 Januari 2008 - 30 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: