Transkei, Dip dag, Riverside, Zaza Noempies, Stres - Reisverslag uit Gonubie, Zuid-Afrika van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu Transkei, Dip dag, Riverside, Zaza Noempies, Stres - Reisverslag uit Gonubie, Zuid-Afrika van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu

Transkei, Dip dag, Riverside, Zaza Noempies, Stres

Door: Jamie

Blijf op de hoogte en volg Jamie

23 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Gonubie

De Transkei

(link foto's onderaan verhaal)

Zondag 10 juli 2011

De Transkei is eigenlijk een groot stuk niemands land. De Blacks en Coloureds leven er al generaties lang en de Whites bouwen er vakantie huizen en campings. Het is dan ook een heel mooi stuk land langs de kust. Vandaag gaan we er een middagje rond touren.
Daar waar de Transkei begint stoppen we even voor een kleine drink en toilet pauze. Direct komen er drie kleine meisjes op ons af om armbandjes te verkopen. Lara en ik kopen allebei een mooi kralen bandje. Weer een item voor Lara haar verzameling. De familie gaat al jaren naar de Transkei en iedere keer kopen ze een bandje om de meisjes een beetje te helpen.
We rijden rond over allerlei paden. Steen, zand, modder, en gras. Ook komen we aardig wat water tegen, wat het een echt avontuur maakt. Terwijl we rond rijden hebben de mannen dorst en drinken een biertje. Rijden en drinken is geen probleem in de Transkei. Gelukkig beïnvloed het Dean zijn rij gedrag niet en rijden we veilig richting de kust. Boven op één van de kliffen is het tijd voor de picknick én is het tijd voor mijn eerste cross motor les.
Rose heeft een cross motor. Het is een klein model dus precies goed voor ons. Zij rijdt eerst een paar rondjes en dan is het mijn beurt. Leuk joh! Mitch neemt de les erg serieus en legt me uit hoe alles werkt. Na de mondelinge uitleg mag ik opstappen en de koppeling rustig op laten komen zodat ik het gevoel een beetje krijg. Ik moet er wel om lachen. Stap voor stap gaat hij te werk. Uiteindelijk “mag” ik een stukje rijden en om hem een beetje te pesten schakel ik hup naar z'n 2 en hup naar z'n 3. Haha, ik hoor Dean op de achtergrond lachen. Uiteraard doe ik heel voorzichtig en ik rij dan wel in versnelling 3, dat betekent niet dat ik hard ga. Het is onwijs leuk en het is ook onwijs moeilijk. Niet zo zeer het schakelen, maar het rijden zelf. Het gras zit vol hobbels, bobbels en kuilen. En dit is slechts een mini motor. Ik heb wel respect voor de mannen op de grote motoren.
Wanneer we uitgespeeld zijn stapt Mitch op de mini motor en terwijl we richting huis rijden rijdt hij voorop. Helemaal in zijn element. Wanneer we de Transkei verlaten wordt de mini motor weer op de truck geladen en stapt Mitch de auto weer in. Het was wederom een heerlijk dagje uit.


Dip dagje

Maandag 11 juli 2011

Het begon gister avond al en helaas voor Mitch heeft het doorgezet. Hij heeft een griepje te pakken en ligt hangerig op de bank. Ik maak uiteraard kopjes thee voor hem en verder rommel ik wat aan. Ik vermaak me prima. Toch wil hij er even op uit. Dus rijden we naar de Fruit and Veg winkel om een smoothie te halen. Wat extra vitamientjes doet hopelijk wonderen.


Down by the riverside

Dinsdag 12 juli 2011

Mitch voelt zich een stuk beter dus gaan we vanmiddag naar de rivier. Het is een mooie warme dag. Bij de rivier is het zelfs zo warm dat ik in mijn bikini lig te zonnebaden. Heerlijk!
Mitch slaapt en ik geniet van het uitzicht, lees mijn boek en bekijk de spelende kindertjes. Ik lijk wel een oud omaatje op een bankje bij het park. Nou ik geef de omaatjes bij deze groot gelijk.
Het is ook leuk om te zien dat na schooltijd de kinderen niet achter de tv of de computer kruipen, maar naar de rivier gaan en hun bootje te water laten.
Mitch ontwaakt uit zijn power napje. Tijd voor de lunch. Ondanks dat de boterham niet anders is dan die we tussen de middag thuis eten, zo op een kleedje bij de rivier smaakt het tien keer beter.
Aan het einde van de middag rijden we naar de Heavenly Pancake om een kopje koffie te drinken. Het pannenkoek huis is direct aan de kust gelegen en terwijl we parkeren wordt ik wild enthousiast. Er zwemmen dolfijnen in de zee. Met mijn trouwe vriend de camera, die ik gelukkig altijd bij me heb, klik ik er op los. Helaas, zwemmen de beestjes zo ver weg dat het moeilijk te zien is op de foto, maar als je goed kijkt zie je de vinnen boven het water uit steken.
Na de koffie maken we nog een wandeling over de board-walk en het strand. Het is een heerlijke warme dag.
Het lekkere weer heeft als effect dat heel Zuid-Afrika gaat bbq'en. Dus ook wij eten vanavond gezellig van de braai. Zuid-Afrikanen en hun braai, ze zijn onafscheidelijk. Gelukkig hou ik van bbq'en, anders had ik een probleem gehad hier.
Voor na de braai heeft Rose een dessert gemaakt. Milktart, een echt Zuid-Afrikaans dessert. Tja, beschrijf een milktart...lastig. Een soort pudding, crème brulee en melk achtig maar dan zonder suiker en met kaneel. Hmm, daar wordt je niet veel wijzer van. Op zich is het lekker, maar tot nu toe niet mijn favoriet.


Maatje meer of minder

Woensdag 13 juli 2011

Vandaag wordt er geshopt. Mitch heeft nieuwe schoenen en een spijkerbroek en ik heb een hardloop broek en ook een spijkerbroek gekocht. Mijn skinny broek is niet zo skinny meer, in Thailand ben ik een maatje geslonken. Ik heb wel nog even staan twijfelen of het wel verstandig is om een nieuwe strakke broek te kopen. Met al het lekkere eten hier weet ik niet of ik na deze 2,5 maand nog in de broek pas. Nouja, dat is een probleem voor later. Ik zeg in ieder geval geen nee tegen het feit dat we vanavond cruchies gaan bakken.
We maken cruchies voor Lara haar verjaardag en een paar extra om mee te nemen naar Cape Town. Na een goede bak sessie komt het er op neer dat zowel voor Lara als voor Mitch en mij er twee koekblikken en twee trommeltjes vol met crunchies klaar staan. We hebben ruim 80 crunchies gebakken. Haha, we kunnen voorlopig vooruit. En nu vergeet ik bijna te melden dat ze echt heerlijk zijn. De helft is a la naturel en de andere helft is dik besmeerd met chocola. Yummi!


Zaza en Noempies

Donderdag 14 juli 2011

We toveren vandaag een nieuw speeltje uit de garage, een scooter. Hiermee touren we langs de kust en eindigen bij Zaza en Noempies, de opa en oma van Mitch en de ouders van Dean. Het is een echt oma en opa bezoek. Kletsen met koekjes en thee. Zaza laat me al de foto's zien en de bloemen in de tuin, terwijl Noempies en Mitch over auto's en motoren praten. De voor liefde voor auto's en motoren is zeker weten een gen in de Boy kant van de familie.
Noempies en Zaza hebben een mooi gelegen huis op de heuvel, uitkijkend over de rivier en de zee. De tuin om het huis is groot en goed onderhouden. Zaza is dagelijks in de weer om alles te regelen, terwijl noempies de technische klusjes klaart.
Aan het einde van de middag zeggen we gedag en rijden met de scooter weer naar huis. Vanavond gaan we uit eten met Darrel, Auntie Gussi en Kyle om Lara haar verjaardag te vieren. Zo hebben we een aardig familie dagje achter de rug.


Stress in huize Boy

Vrijdag 15 juli 2011

Vandaag maken we de familie dag van gister compleet door een bezoekje aan de moeder van Rose,
Mitch zijn andere oma. Haar zicht is helaas slecht, dit maakt haar echter niet minder actief. Ze heeft dan misschien geen tuin om te onderhouden, maar ze maakt dagelijks een strand wandeling. Om stipt 08:00 uur zet ze stevig de pas er in en om 9:00 drinkt ze een kopje koffie en om 10:00 is ze weer thuis. Mitch en ik verlaten het huis nooit voor tienen. Ach, we hebben een excuus genaamd: lange vakantie. Ook hier is het recept koekjes en thee en gezellige oma praat.
Om vier uur is iedereen weer thuis en deze vrijdag wordt er niet ontspannen bij het Gonubie Hotel. Nee, er worden spullen uitgezocht en tassen in gepakt. Morgen ochtend vroeg gaan we met z'n allen naar Cape Town. Mitch is precies zijn vader er samen stressen ze door het huis. Alles moet perfect ingepakt worden en het huis moet piek fijn achter blijven. Terwijl de dames rustig hun tas in pakken worden er van de mugjes, olifanten gemaakt en besluiten we ons nergens mee te bemoeien. Dat lijkt ons een stuk veiliger.
De mannen overleven de strijd van het inpakken en ploffen neer voor het avond eten. Na het eten gaat iedereen vroeg naar bed, de wekker gaat dan ook om 03:00 uur. Jee, wat kijk ik daar naar uit...niet echt 03:00 uur is echt wel een beetje vroeg.

Bij de foto's staan vier voorbeelden van Potjie pots.

Link foto's: https://picasaweb.google.com/110499589480486761305/KTSA2510Tm15Juli11#

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Dit ga ik doen! Al jaren zei ik enthousiast dat ik een half jaar naar Australie zou gaan. Nu ik 21 jaar ben gaat het dan toch echt gebeuren. De plannen zijn wel anders dan een half jaar Australie. Ik heb ondenkt dat ik aardig wat adresjes heb in het buitenland en zo is mijn wereld reis ontstaan. Ik verlaat ons kleine landje en laat de haagsche boel, duh buhl voor mijn trip around the world. Ik vertrek 22 januari voor 5 maanden en 8 dagen. Ik ga eerst 2 weken naar Bonaire, een dagje Miami, dan 3 weken Brazilie, 1 week san Francisco, 3 weken Nieuw Zeeland, 8 weken Australie en 6 weken Thailand. En dan...sta ik 30 juni om 15:40 weer op schiphol...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 111460

Voorgaande reizen:

12 December 2012 - 21 April 2013

The grand finaly: I'm going Down Under !

13 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Eurotrip 2012 !!

02 April 2011 - 01 September 2011

Live life in Koh Tao and South--Africa !!

22 November 2010 - 24 December 2010

Jamie goes Asia !!

03 Juli 2010 - 30 Juli 2010

Jamie for Kenya

26 Juni 2009 - 01 Augustus 2009

Jamie goes USA !!

22 Januari 2008 - 30 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: