De DM to do list - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu De DM to do list - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu

De DM to do list

Door: Jamie

Blijf op de hoogte en volg Jamie

20 Juli 2011 | Thailand, Koh Tao

(link foto'sonderaan verhaal)

Ik heb nog precies tien dagen en moet het volgende doen voor het behalen van mijn DM:

-Open Water cursus assisteren
-Advanced cursus assisteren
-Skill circuit 1 & 2
-Emergency Plan
-DSD workshop
-DLD workshop
-Dive lead
-Scuba Review
-Deep dive
-Equipment exchange

Ik heb een schema gemaakt en wanneer ik alle dagen, op de 17e na, minimaal één opdracht uitvoer dan haal ik het precies. Even knallen dus.
Ik beschrijf een deel van de duik opdrachten apart onderaan het verhaal voor die gene die het interessant vinden om te lezen wat het inhoudt. Wanneer je niets met duiken hebt kan ik me voorstellen dat het nogal saai is.


Dag 1. Vrijdag 10 juni 2011

Gedaan: Open Water Assist, dag 1.

Het was best een lange middag. Om vijf uur verlaten we het zwembad en zit de eerste dag van de cursus er op. Mijn oor deed het prima dus ga ik morgen mee op de boot om de rest van de cursus af te maken.
Ik heb Mitch vanochtend zijn telefoon gegeven samen met de opdracht dat hij pas thuis mag komen wanneer ik hem bel. 26 Mei waren we op Koh Samui en ik had eigenlijk een etentje gepland voor die avond. Vandaar dat ik het etentje vanavond doe. Ik heb bordjes en bestek e.d. geleend van de Chopper bar, het eten is besteld en dat haal ik op wanneer alles klaar is. Ook heb ik heb vanmiddag brownies versierd voor het dessert. We hebben geen tafel dus dek ik de grond. Daar omheen maak ik een groot hart met rode waxine lichtjes. Als verassing heb ik de fles wijn meegenomen die ik in februari in Zuid-Afrika heb gekocht tijdens onze wijnproeverij. Wanneer ik helemaal ready steady ben bel ik Mitch. Het ziet er, al zeg ik het zelf, erg goed en romantisch uit.
Mitch heeft echt helemaal niks door en is super verrast wanneer hij binnen komt. We nemen plaats op de grond. Als starter hebben we tempura garnalen, salade en een knoflook broodje. Dan ziet hij de wijn glazen en vraagt hij me of ik een wijntje heb gekocht. Wanneer hij de fles ziet kan hij het niet geloven. En verzekerd me dat hij die wijn nog niet eerder op Koh Tao gezien heeft. Nou dat klopt dus ook hij komt uit Stellenbosch.
Als hoofdgerecht hebben we rode curry en chicken cashew en dan is het tijd voor het dessert. Ik vind dit zelf bijna leuker dan Mitch, zelf versierde brownies! Mitch vind het ook heel leuk en lief. Samen met het super lekkere wijntje is het een geslaagd avondje. Ook al was het in ons eigen huisje, het was heel romantisch.


Dag 2. Zaterdag 11 juni 2011

Gedaan: Open Water Assist dag 2.


Dag 3. Zondag 12 juni 2011

Gedaan: Open Water Assist dag 3 en Skill Circuit 1.

Vanmiddag ga ik weer de boot op en dit keer om mijn Skill Circuit te doen. Dit is het oefenen en tevens demonstreren van de 25 basis oefeningen. Vandaag is om te oefenen en binnenkort moet ik het met Jeff doen en hij beoordeeld me en geeft de punten.


Dag 4. Maandag 13 juni 2011

Gedaan: DLD workshop en Deep dive.

Ik heb qua duiken alle opdrachten kunnen in roosteren. Daarnaast had ik ook nog een to do lijstje voor wat ik nog op het eilandje wilde doen. Helaas, moet ik daar een paar puntjes op weg strepen. Een puntje wat niet weggestreept wordt is een etentje voor twee. Vanavond gaan Mitch en ik nog één keer samen uit eten. Morgen komt mijn vader voor vier dagen op bezoek en daarna is het alweer de laatste avond en is het feest.
Zo gek, en ook zo voorspelbaar. In het begin heb je alle tijd en nu proppen we alles in tien dagen.


Dag 5. Dinsdag 14 juni 2011

Gedaan: DSD workshop.

Rond elf uur vanochtend zijn we terug op het strand van Sairee en zie ik mijn pappie al staan. Razend enthousiast ren ik naar hem toe. Zo leuk dat hij op bezoek komt. Nu kan ik hem mijn leventje op Koh Tao laten zien. De plicht roept echter eerst nog even en samen met de andere DMT's wassen we de duik spullen.
Mitch is inmiddels klaar met zijn klanten en het grote moment is daar, meet the parent! Met angst zweet op zijn voorhoofd sleur ik hem mee. Nee, hoor grapje. Het is heel gezellig, we drinken een drankje op het strand. Daarna ga ik snel even lunchen met Michelle en ben ik klaar om papa de Grand tour du ile te geven. Ik laat hem alles zien, de duikschool, de Chopper bar en ons huisje.
Tegen de tijd dat de tour klaar ik ga ik snel douchen en me klaar maken voor vanavond. Inmiddels is Mitch terug van de boot en samen halen we de twee geleende scootertjes op. We gaan naar het leuke restaurantje in Mae Haad, the Whitening. Het is wederom heerlijk eten en de sfeer is relaxed. Na het eten krijg ik alleen een niet te overwinnen after dinner dipje. Doordat ik ineens iedere dag aan het duiken ben, ben ik 's avonds zo moe. Ik ben het duidelijk niet gewend. Gelukkig heeft papa ook heel wat afgereisd en kan ook wel wat slaap gebruiken. We rijden terug naar Sairee en ik ga regelrecht mijn bedje in. Morgen ochtend moet ik om zeven uur weer paraat staan.


Dag 6. Woensdag 15 juni 2011.

Gedaan: Advanced Course Assist dag 1.

Terug van de ochtend boot heb ik de middag vrij. Ik ga lunchen met papa bij Zest. We nemen de Jamie Smoothie. Ik heb toen ik hier net was gevraagd of ze een smoothie konden maken die niet op het menu staat. Een paar andere DMT's vonden de smoothie zo lekker en sinds dien is het drankje omgetoverd tot de Jamie Smoothie.
De rest van de middag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en heb ik papa in het zwembad een spoed cursus Skin diving gegeven (snorkelen) en basis handelingen zoals masker klaren. Het kwam er op neer dat we meer aan het lachen water dan dat we daadwerkelijk aan het snorkelen waren. Nu zie je ook niet veel in het zwembad, maar toch het idee was leuk.
Helaas roept de plicht vandaag weer even en ga ik mijn Emergency plan “inleverbaar” klaar maken. Nog even douchen en het is al weer tijd voor het avond eten. We spelen eerst nog een paar potjes pool. Een vader dochter strijd die ik lekker gewonnen heb, alhoewel ik me afvraag of ik het ook zou winnen als hij het beter kan zien. Ik betwijfel het.
We gaan vandaag eten bij Tik's. Dat moet hij geproefd hebben en ik streep een puntje van mijn lijstje af. Ik wilde nog één keer Tik's groene curry eten. Na het eten gaan we naar de Choppers. Mitch is vanavond aan het werk dus drinken we een drankje aan de bar. Helaas moet ik morgen weer om zeven uur de boot op en maak ik het niet te laat.


Dag 7. Donderdag 16 juni 2011

Gedaan: Advanced Course Assist dag 2. En de Dive lead.

Terug van de ochtend boot heb ik er weer een vinkje bij. Snel haal ik wat take-away broodjes van de bakker want vanmiddag gaat papa mee op de boot. Echt leuk, nu kan ik hem laten zien hoe en wat we allemaal doen. Ik doe vandaag dan ook de twee boot briefings en de role call. Papa gaat snorkelen. Het was de bedoeling dat we samen gingen snorkelen, maar vanmiddag moet ik een een duik leiden i.v.m. de DM cursus. Mitch heeft vandaag twee klanten en ik ga de tweede duik leiden. Dit is dus geen oefening meer en onwijs leuk om te doen. Ik geef de twee duikers een duik briefing en duik voorop, Mitch duikt achter ons aan om te zien hoe ik het doe. Ik probeer een zo boeiend mogelijke duik te duiken. Dit is zeker weten gelukt want binnen drie minuten kon ik een Stingray/pijlstaart Rog aanwijzen en nog eens drie minuten later een Moray eal/Moary aal. Ook zagen we een baby Sweetlip en die zie je bijna nooit. Ik heb de duik langs de twee Nemo visjes geleid en we zagen nog twee Stingrays. Alsof de visjes me een beetje geholpen hebben. Verder ging de duik goed en was ook Mitch tevreden en ik heb er weer een vinkje bij.
Papa heeft ons geprobeerd te volgen maar het zicht was niet goed genoeg, toen we een diepte van zo'n acht meter bereikten waren we voor hem niet meer te zien. Hij heeft gelukkig wel zelf kunnen snorkelen en zich kunnen vermaken. Althans dat heeft de beste man mij doen laten geloven, he pappie. Ik hoop dat het niet te saai was.
Vanavond gaan we eten bij de Baracuda en raad eens wat we hebben gegeten. Ja, inderdaad Baracuda en het was onwijs lekker. Het wordt vanavond wederom geen latertje. Ik stort zowat in na iedere maaltijd, haha. Duiken is echt vermoeiend en het vroege opstaan ook. Morgen kan ik echter lekker uit slapen en heb ik de hele dag vrij want morgen is papa jarig!


Dag 8. Vrijdag 17 juni 2011

Happy Birthday daddy!!!

Vanochtend gaan Mitch en ik alle dingen doen en kopen die we nog wilden doen en halen voor vertrek. Ook zoeken we de spulletjes in het huisje uit zodat we zaterdag alleen onze tassen hoeven in te pakken.
Om vier uur vanmiddag beging de grote 'Papa is jarig' dag. We gaan eerst een drankje drinken bij Choppers en een potje poolen. Om vijf uur rijden we met scootertjes naar de Midget kolf baan. Het is een leuke baan en in een betere staat dan ik had verwacht. We trotseren, bruggen en kastelen en Mitch heeft als extra uitdaging een zwart golf balletje. Wanneer de schemer valt mist hij de baan en is het balletje dan ook weg, haha vind die nog maar eens terug in het donker.
Na de mini golf is het tijd voor het avond eten. We gaan bbq'en bij Seashell, een leuk restaurantje aan het strand. Michelle, Matt en Liam gaan ook gezellig mee. Na het eten is het tijd voor de laatste verassing. We gaan naar de Cabaret show. Dit is echter niet zomaar een show. Nee, het is een lady boy show. De beste dames, die zeer indrukwekkend dansen en playbacken, zijn of waren eigenlijk heren.
Onder het genot van een drankje kijken we toe. Het is onwijs leuk om te zien hoe goed sommige dames dansen. En het is ook indrukwekkend om te zien hoe vrouwelijk sommige van de jongens zijn en hoe sierlijk ze bewegen. Een deel van de jongens hebben inmiddels aardig wat operaties achter de rug en hebben echte borsten en lopen daar dan ook heel trots mee rond. Buiten het feit dat we erg onder de indruk zijn van de transformaties, zijn de optredens zijn ook erg leuk en goed.
Het was een leuke avond en voor papa hopelijk een leuke en originele verjaardag.


Dag 9. Zaterdag 18 juni 2011

Gedaan: Skill Circuit 2.

Vanochtend zwaai ik papa uit. Hij gaat nog lekker twee weekjes andere delen van Thailand bekijken. Ik vond het echt heel leuk dat hij vier daagjes op Koh Tao was.
Ik ga vanmiddag mijn op één na laatste opdracht uitvoeren. Eerst lever ik mijn Emergency plan in en deze wordt goed gekeurd. Dan is het tijd voor de Skill Circuit. Dit maal wordt ik beoordeeld. Gelukkig gaat het heel goed en heb ik uiteindelijk een score van 102 punten. Het minimum aantal punten dat je moet behalen is 82, dus heb ik het ruim gehaald. Het maximum aantal punten is 115. Ik ben zeer tevreden met 102 en morgen heb ik nog één ding te doen. De equipment exchange.
Vanavond is het feest. Het is onze laatste avond en het is weer een snorkeltest avond. Ik zou eigenlijk ook een snorkeltest moeten doen vanavond, maar aangezien ik na twee wijntjes al tipsy ben weet ik dat ik een snorkeltest dramatisch gezegd, simpelweg niet aan kan.
Het is een leuke avond en we bewandelen nog één maal het pad van de stap avondjes op Koh Tao en eindigen traditie getrouw in de Fishbowl. Een prima laatste avondje.


Dag 10. Zondag 19 juni 2011

Gedaan: Equipment Exchange.

Om tien uur plons ik voor het laatst het water in. Dit maal echter in het zwembad. Hier is de laatste opdracht heel simpel, maar tegelijkertijd ook erg lastig en vermoeiend. Ik doe de test samen met Becky. Op de bodem van het zwembad moeten we ons gehele duik uitrusting omwisselen terwijl we maar één adem automaat gebruiken. Dit houdt dus in dat we om de twee adem teugen het adem automaat aan elkaar geven terwijl we de spullen omruilen. De vinnen, BCD, weightbelt en ook je masker moet geruild worden. Je raakt door het onregelmatige ademen buiten adem en dit maakt het lastig. De test is dan ook om te kijken of je niet in paniek raakt. Gelukkig ging het helemaal goed en kan ik super blij en in een totaal andere duik uitrusting weer naar het oppervlak toe. Blij lopen we samen terug naar de duikschool. Het eerste wat ik doe terwijl ik binnen ben is het laatste vinkje op het bord zetten.

'Jee!!! Ik ben officieel een DM!!!'

Helaas, is er geen tijd om te feesten. Nadat de papieren officieel getekend zijn zeg ik samen met Mitch alle mensen in de duikschool gedag en ga ik als de wiede weerga naar huis om mijn tas te pakken. Om twee uur staat de taxi klaar die ons naar de pier brengt. Het is even haasten, maar uiteindelijk zijn we met de koffers gepakt klaar voor vertrek.
Samen met onze trouwe buurman Tom en Michelle kletsen we nog gezellig wat op ons kleine terrasje tot de taxi voor rijdt.
Het is zo snel gegaan, zeker doordat ik het ineens zo druk had. Terwijl we in de taxi zitten dringt het pas goed door dat dit voorlopig het laatste ritje naar Mae Haad is. Bijna drie maanden op Koh Tao, een piep klein tropisch eilandje. Het was echt super. Ondanks dat ik in totaal maar een maandje heb kunnen duiken was het echt top. Een bijzondere ervaring die niemand me meer kan afpakken is weer in de pocket. Op naar het tweede deel van het avontuur. Twee en een halve maand Zuid-Afrika.
Maar eerst nog even twee dagen Bangkok. Om vier uur vertrekt de Lompraya en terwijl ik uit het raam kijk wordt Koh Tao kleiner en kleiner. Na anderhalf uur komen we aan bij Chumpon en hebben we nog een bus ritje van tien uur voor de boeg voordat we in Bangkok aankomen. Het moeten tien lange uurtjes geweest zijn voor Mitch. Gewapend met mijn kleine kussentje heb nog even een filmpje gekeken en ben daarna heerlijk gaan slapen. Ik was kapot maar tevreden!

Daaaaag Koh Tao!!


Link foto's: https://picasaweb.google.com/110499589480486761305/KTSA1810Tm19Juni11#





De extra uitleg


Open Water Assist.

Deel 1.

Hanna de instructeur heeft me uitgelegd wat ze gaat doen en wat ze van mij verwacht. Tijdens de oefeningen in het water heeft ze graag dat ik de leerling die niet aan de beurt is, in de gate houdt en eventueel gerust stel. Sowieso blijf ik altijd achter en half boven de twee leerlingen om ze in de gaten te houden en eventueel te assisteren waar nodig. Ook met het opzetten van de duik uitrusting wil Hanna graag dat ik assisteer.
Dus heet is om één uur vanmiddag de nieuwe Open Water cursisten van harte welkom. Twee meiden uit Engeland. Samen zoeken we de juiste materialen uit en de twee dames zijn er klaar voor. Gedurende drie uur doen de twee leerlingen allerlei oefeningen in het zwembad om aan het duiken te wennen.
Het is leuk om te zien hoe ze reageren nadat ze de eerste keer echt onderwater zijn geweest. Ik was zestien jaar oud toen ik voor het eerst ging duiken. Dat is alweer zo lang geleden. Ik was vergeten hoe gek het is om onderwater te ademen.

Deel 2.

Op een diepte van één meter doen we de oefeningen van vandaag en wanneer de dames hiervoor slagen zijn we klaar voor de eerste duik.
Het is bizarre om te zien hoe wiebelig en ongecontroleerd de meiden duiken. Dit is normaal voor de eerste duik, maar gek en tegelijkertijd leuk om te zien dat het echt even wennen is in het begin. De balans vinden in het water is het meest lastig, je moet het punt te vinden waar je gewichtloos bent. De meiden zinken en schieten vervolgens weer omhoog omdat ze te veel lucht in één keer in hun BCD pompen. Mijn taak is dus o.a. om ze omhoog of weer omlaag te trekken.
De meiden doen het niet slecht voor de eerste keer en zijn erg relaxed onder water. Ook de tweede duik en de oefeningen gaan goed. Nog twee duiken en ze zijn geslaagd.

Deel 3.

Nog twee duiken te gaan en een aantal oefeningen. Vandaag gaat het een stuk beter dan gister en na de tweede duik maken we onderwater een dansje want de dames zijn geslaagd. Jee! Ik dans ook een beetje voor mezelf want ik heb mijn eerste assist gedaan.

DLD workshop.

De DLD, oftewel de Discover Local Diverworkshop. Dit houdt is dat je de gecertificeerde duikers kan uitleggen hoe en wat qua omgeving, cultuur, de duikplekken, de duikschool en het materiaal.
Deze workshops zijn georiënteerd op het feit dat men verwacht dan Divemasters waar ook ter wereld als Divemasters aan het werk gaan. Waar je ook ter wereld duikt, je moet de omgeving en de organisatie waar je voor werkt goed kennen. Vandaag leren we dus wat je allemaal moet weten. Een nuttige workshop.

DSD workshop.

De DSD workshop. Wanneer je niet gecertificeerd bent kan je samen met een DM een probeer duik doen. Als DM moet je hier echter een aparte mini cursus voor doen. Daar heb ik helaas geen tijd voor. Ik kan dat echter overal ter wereld doen dus wie weet doe ik dat ergens anders. Er zijn een paar basis oefeningen die de cursisten moeten doen. Masker klaren en op en af doen onder water. Het terug vinden van je adem automaat en een zonder lucht situatie simulatie.
Je leert oefent voornamelijk hoe je de de dingen uitlegt en demonstreert. Wederom een leuke en nuttige workshop.

Deep dive.

Een duik naar minimaal 25 en maximaal 30 meter. Op deze diepte moet je navigatie oefeningen uitvoeren en laten zien dat je ondanks de diepte rustig kan duiken. Mentaal kan de diepte grote invloed hebben en kan je makkelijker in paniek raken. Op zich doe je dit ook aal met je Advanced cursus.

Advanced Course.

Met Open Water mag je max. 18 meter diep duiken. Met je Advanced 30 meter.
Voor je Advanced cursus doe je vijf duiken waarin je vijf verschillende onderdelen hebt. Een diepe duik, een navigatie duik, een nacht duik, een vis identificatie duik en een gewichtloos vermogen duik. Dit om voornamelijk je duik techniek te verbeteren en om te kijken of je rustig duikt op een diepte van 30 meter.
Mijn taak bij het assisteren is eigenlijk puur en alleen aanwezig zijn in het geval van paniek of andere ongewone situaties. De duikers zijn al gecertificeerd en weten in principe al wat ze moeten doen. Één van de twee cursisten haar masker besloeg telkens en dat is dan ook het enige waar ik haar mee geholpen heb. Ik heb rustig voor gedaan hoe je wat water in je masker laat en hoe je je masker weer water vrij maakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Dit ga ik doen! Al jaren zei ik enthousiast dat ik een half jaar naar Australie zou gaan. Nu ik 21 jaar ben gaat het dan toch echt gebeuren. De plannen zijn wel anders dan een half jaar Australie. Ik heb ondenkt dat ik aardig wat adresjes heb in het buitenland en zo is mijn wereld reis ontstaan. Ik verlaat ons kleine landje en laat de haagsche boel, duh buhl voor mijn trip around the world. Ik vertrek 22 januari voor 5 maanden en 8 dagen. Ik ga eerst 2 weken naar Bonaire, een dagje Miami, dan 3 weken Brazilie, 1 week san Francisco, 3 weken Nieuw Zeeland, 8 weken Australie en 6 weken Thailand. En dan...sta ik 30 juni om 15:40 weer op schiphol...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 111481

Voorgaande reizen:

12 December 2012 - 21 April 2013

The grand finaly: I'm going Down Under !

13 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Eurotrip 2012 !!

02 April 2011 - 01 September 2011

Live life in Koh Tao and South--Africa !!

22 November 2010 - 24 December 2010

Jamie goes Asia !!

03 Juli 2010 - 30 Juli 2010

Jamie for Kenya

26 Juni 2009 - 01 Augustus 2009

Jamie goes USA !!

22 Januari 2008 - 30 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: