Het Venetië van het Noorden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu Het Venetië van het Noorden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jamie Marijnissen - WaarBenJij.nu

Het Venetië van het Noorden

Blijf op de hoogte en volg Jamie

07 December 2012 | Zweden, Stockholm

Het Venetië van het Noorden

De vlucht naar het vliegveld ver buiten Stockholm, en het dan toch Stockholm Airport noemen, verliep prima. Na een busrit van ruim anderhalf uur waren we dan eindelijk in het centrum van Stockholm aangekomen. Het is inmiddels 1 uur 's nachts.
We namen direct de metro naar Marita haar huis. In de metro hebben wij overigens ook weer een mooi reclame bord gespot. Bij Marita aangekomen maken we snel onze bedjes op en gaan morgen wel eens kijken waar we nu eigenlijk zijn.

God natt !

Zaterdag 11 augustus 2012

Stockholm, het Venetië van het Noorden.
Dit zegt men niet voor niets. De stad Stockholm kent vele eilandjes die door 14 bruggen aan elkaar worden verbonden. Ook varen er overal veerpondjes en taxiboten. Stockholm zelf ligt aan de Scherenkust dat maar liefst 24.000 eilandjes telt.

Kristen is bij het meiden clubje aangesloten en nu zijn we met z'n viertjes en helemaal klaar voor een rustig afsluitend meiden weekendje.
Vanmiddag staat ons eerste sight see uitstapje op de planning. Te voet gaan we naar het centrum van Stockholm. We lopen langs veel water en veel groen. Overal zie je mensen lekker in het gras liggen zonnebaden. Persoonlijk baalde ik er van dat ik een kort broekje aan had, want warm is anders. Het is hier nu 22 graden. De Zweden denken daar duidelijk anders over terwijl ze relaxen in hun bikini's. Maar ze leven dan ook in een ander, veel kouder klimaat.
Stockholm is heel mooi. We lopen continue langs water, over mooie bruggen, door parkjes en leuke straatjes. Ook staan er overal mooie gebouwen. Zeker de oude binnenstad is erg mooi. Er zijn gezellige pleintjes, kleine steegjes, terrasjes en cafeetjes. Maar ook mooie kerken en een oud stadhuis.
Ik had eigenlijk echt totaal geen voorstelling van Zweden. Het is dan ook heel gek dat er geen puntje van herkenning is. Waar ter wereld je ook komt, er is altijd wel iets dat je doet realiseren dat je echt in dat land bent. Stockholm is een blijde verrassing.
Stockholm is trouwens niet alleen mooi, maar ook erg ingewikkeld. Met alle bruggen, bootjes en eilandjes ben ik totaal het overzicht kwijt en kan jullie dus ook geen beter plaatje schetsen dan dit.
We hebben een heerlijk middagje in het centrum en lunchen op de kade aan het water in de zon.
Een beetje ontspanning voor vanavond kan geen kwaad, want we gaan het nachtleven van Stockholm bekijken.
En dat is helemaal niet verkeerd. We hebben de hele avond lekker staan dansen in een grote club.

De laatste drie dagen doen we lekker rustig aan. Daar hebben we voor het eerst de tijd voor.
We zijn we er iedere dag op uit getrokken. Zo zijn we met de boot naar één van de vele eilandjes gevaren. Om hier vervolgens heerlijk te wandelen en in een park met mooie tuinen koffie te drinken. Ook zijn we de Zweden gaan supporten tijdens hun finale wedstrijd. We zaten in een echt Zweedse kroeg en deden vrolijk mee.
Ondanks dat het niet zo warm was, hebben we ook lekker meegedaan met het zonnebaden aan het water.
Om onze laatste avond samen te vieren eten we gezellig bij Marita thuis allemaal echt Zweedse hapjes. En uiteraard ontbraken de Zweedse gehaktballetjes met cranberry en roomsaus daar niet bij.
Het is een rustig laatste avondje geworden, want om 3 uur 's nachts vertrekt de bus naar het vliegveld en om 6 uur vliegen we terug naar het weliswaar hete Nederland.
Een mooi vooruitzicht, die spontane hittegolf.

Onze laatste bestemming, het mooie Stockholm.
Het was echter moeilijk te realiseren dat Stockholm óók al zo mooi is. We hebben zo ontzettend veel moois gezien deze reis. Zoveel mooie steden, bijzondere of juist klassieke architectuur, schitterende overweldigende natuur en een heerlijk zonnetje dat ons de hele reis braaf vergezelde. Al de super leuke en lieve mensen die we onderweg ontmoet hebben en waarbij we zo gastvrij zijn ontvangen. Het was weer een super reis!!

Maar het is nog niet voorbij!!!!

Om deze reis met een knaller te eindigen gaan we vanavond naar Amsterdam. Hier gaan we onze laatste avond vieren met de Australiërs die we in Praag hebben ontmoet.
Zij zijn de afgelopen dagen in Amsterdam geweest en gaan morgen naar huis.
Een perfecte timing voor een Big last night Party!!

Link foto's:

• 07 December 2012 - 19:21

Petra:

Hoera, het laatste deel van een fantastisch vakantieverhaal. Mijn complimenten Jamie, je schrijft echt heel boeiend! Veel plezier in Australië!